|
|
This exhibition at the Musée Delacroix brings together for the first time, the artist’s major paintings of flowers and his loveliest watercolors on this theme, thanks to loans granted for this occasion by French and foreign museums. As a counterpoint, the exhibition also features works by two contemporary artists, Jean-Michel Othoniel and Johan Creten.
|
Musée Eugène Delacroix
|
|
8 PM
|
Event
|
Visit of the exhibition and interventions, with answers from: Heman Chong (maps), Tim Etchells (text), Henry Hills (film), Armin Linke + Peter Hanappe (website), Yves Mettler (archives), Naeem Mohaiemen (installation), Robin Rimbaud (images), Mona Vatamanu + Florin Tudor (images)…, as well as the instruments used by the archives of the city of Aubervilliers.
Les Laboratoires d’Aubervilliers
|
|
|
“Once upon a time there was a history known as the history of modern art…” The exhibition American Flowers might begin like a tale whose leading characters would be the various artists, curators, historians, and collectors at the hub of 20th century art, not forgetting works, exhibitions and institutions.
|
Frac île-de-france, le Plateau
|
|
|
(French only) Comme abstraction et introspection vont de pair, Marke Newton nous met face à une série de mandalas « Made in France ». Des rosaces se mettent à fleurir sur la toile brute, les couleurs éclatent discrètement à la surface des tableaux, sans ostentation. Les losanges se superposent, se mèlent et vibrent à l’unisson dans ces compositions hautement symétriques.
|
A2Z Art Gallery
|
|
|
(French only) Lili-Ubel gallery présente « Avant le chaos : L’art » une exposition collective réunissant tous les artistes de la galerie, ainsi que deux œuvres d’un nouvel artiste : Lou Ros.
|
Lili-Ubel gallery
|
|
|
(French only) L’exposition soulève différents questionnements autour de la fleur, l’un des grands sujets de l’histoire de l’art et présente une sélection d’œuvres illustrant l’ambiguïté du titre « Plastic Nature », qui évoque à la fois la beauté de la nature et un matériau qui n’a, lui, rien de naturel.
|
GVQ – Vanessa Quang
|
|
|
(French only) Le BAL expose une nouvelle génération de photographes et de vidéastes, récemment diplomés d’une école d’art. Grâce à un partenariat engagé avec SFR Jeunes Talents, et l’opportunité d’un anniversaire, les 30 ans de l’Ecole nationale supérieure de la photographie d’Arles, Le BAL porte un regard attentif et curieux sur les œuvres naissantes de dix jeunes talents.
|
Le BAL
|
|
|
Debuting in France, Yvon Lambert presents an exhibition exclusively devoted to Barry’s 16 mm films and videos, as well as a seminal slide projection from the artist’s œuvre, “Belmont”. The works have been shown separately in important institutions around the world, but this is the first occasion they will be shown together.
|
Yvon Lambert Gallery
|
|
6 PM
|
Event
|
(French only) Finissage et lancement des éditions du centre d’art : Plus ou moins sorcières d’Anna Colin, co-édité par la Maison Populaire et B42 et Plutôt que rien de Raphaële Jeune (commissaire invitée en 2011), édité par la Maison Populaire.
Maison populaire
|
|
|
(French only) Tutti frutti c’est la rencontre du mascarpone et de la guimauve, du bronze et de la tarte à la crème, une verrue sur un bras bionique, le ver dans le fruit, le fruit trop vert, bouddha qui fait les soldes, la rencontre du type du troisième, la bite qui n’effraie pas le moine. — T.A
|
Baraudou Schriqui Galerie
|
|
|
For his first solo exhibition at Galerie Eric Dupont, Fouad Bouchoucha questions the Possibles of life through art, and tests these sensitive experiences. The perception — mental, visual, physical or auditory — is at the heart of his work, and he uses the paramount element of a being, the idea of the here and now, the relationship to oneself and to the world.
|
Eric Dupont Gallery
|
|
|
(French only) La galerie jean Paul Frèche présente une exposition collective de Jan Groover, Antoine Petitprez, Maxime Thieffine et Xiang Li-Qing
|
|
|
3 PM
|
Event
|
Visit of the exhibition and roundtable, with answers from Stéphane Bérard (audio piece), Matthieu Clainchard (serie of images), Catherine Contour (audio piece), Jean-Pierre Cometti (text), Ryan Gander (image), Manon Santkin (exercises) and Anton Vidokle (video). Roundtable with Jean-Pierre Cometti, Franck Leibovici and Grégory Castéra
Les Laboratoires d’Aubervilliers
|
|
|
6 PM
“The Making of Americans” tells the story of several collections of European modern
art put together by Americans in the first half of the 20th century, starting with the
Salon of Gertrude and Leo Stein where works by Cézanne, Matisse et Picasso were
exhibited together.
|
Lecture
Frac île-de-france, le Plateau
|
|
|
6 PM
In the late 1920s, Alexander Dorner, director of the Landesmuseum in Hanover, and El Lissitzky, an avant-garde Soviet artist, worked together to construct a special room for exhibiting modern art, known as the “Cabinet of the Abstracts”. Through the history of this “Cabinet”, this lecture will follow the development of ideas about art.
|
Lecture
Frac île-de-france, le Plateau
|
|